15 września 2011

Buraczki w zalewie chrzanowej na zimę

Pyszna ćwikła! Najlepiej jednego dnia ugotować buraki i zalać je zalewą, a następnego już tylko pakować do słoików i pasteryzować. Z tego przepisu wyszło mi 10 słoików różnej wielkości.


Składniki: 

5 kg buraków

Zalewa:
1 litr wody
2 szklanki octu 6% lub 1,5 szklanki octu 10%
1 szklanka cukru
4 duże cebule
6 ząbków czosnku
kilka ziarenek pieprzu
kilka ziarenek ziela angielskiego
4 liście laurowe
5 łyżek tartego chrzanu ze słoika
garść soli

Sposób przygotowania:

1. Buraki ugotować w łupinach, wystudzić, obrać i zetrzeć na tarce o dużych oczkach.
2. Cebulę obrać i dowolnie pokroić. Zagotować razem wszystkie składniki zalewy. Przecedzić. Czystą zalewę wlać do buraków, a to co zostało z gotowania, czyli cebula, czosnek itd. wyrzucić. 
3. Buraki w zalewie pozostawić na noc. 
4. Następnego dnia nakładać buraki do słoików i pasteryzować minimum 15 minut od momentu zagotowania.


Przepis dostałam od swojej mamy, która z kolei ma go od koleżanki z pracy. SMACZNEGO :)

39 komentarzy:

  1. Takich buraczków jeszcze nie jadłam. W tym roku na razie zrobiłam jedynie z papryką

    OdpowiedzUsuń
  2. Polecam!!! są naprawdę pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  3. ja też takich nie jadłam jeszcze, ale wyglądają na bardzo apetyczne:)

    pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  4. To pierwsza w kolejności moja ulubiona surówka słoikowa. Są niezastąpione :)

    OdpowiedzUsuń
  5. chrzan gotowac razem w zalewie czy dodac jak postoją przez noc wymieszane z zalewa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chrzan gotujemy razem z zalewą, zalewę odcedzamy przez sitko, by pozbyć się wszystkich "paproszków" z chrzanu, a także ziarenek, listków i cebuli. Czystą przecedzoną zalewą zalewamy buraki, mieszamy i odstawiamy na noc. Ciąg dalszy jak w przepisie.

      Usuń
  6. Witam,
    Robiłam te buraczki rok temu i muszę powiedzieć, że są rewelacyjne! Powtórka obowiązkowa!

    Pozdrawiam, Basia

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja też je robiłam w zeszłym roku i właśnie robie kolejny raz.Pychota.

    OdpowiedzUsuń
  8. Czy zalewać buraki gorącą zalewą czy przestudzoną?

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam czy buraczki w tej zalewie nie są bardziej wodniste?Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wydaje mi się. Jeśli damy do słoika za dużo zalewy z buraczkami to przed podaniem zawsze można je odsączyć.

      Usuń
  10. Bardzo dziękuję za szybką odp.Dziś robię drugą porcje brzoskwiń w syropie z pani przepisu w zeszłym roku też je zrobiłam są bardzo smaczne.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i również pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Są naprawde pyszne robię takie już pare lat i wszystkim smakują :-)

      Usuń
  11. Witam zrobiłam dzis buraczki juz na zimę.Wyszły Pani Aniu rewelacja,napewno będzie druga tura robiona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo, cieszę się, że smakują. Też w tym roku będę robić :)
      Zachęcam do przesyłania zdjęć do galerii.
      Pozdrawiam!

      Usuń
  12. Witam, czy mogę użyć botwinkę, czyli młode buraki do tego przepisu? Czy lepiej poczekać, aż w sklepie będą dostępne buraki , czyli na jesień?

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam,
    Czy u Pani buraki po starciu też puściły sok?
    I czy ten sok trzeba odlać? Czy do tego soku i buraków wlać zalewę?
    Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O ile pamietam, to niewiele, ale to zależy od buraków. Nie odlewam tego soku, dodaję do buraków zalewę. Jeśli tego soku jest sporo, to rzeczywiście można go odlać, a dopiero potem dodać zalewe. Pozdrawiam.

      Usuń
  14. Witam..:) tarty chrzan ze słoiczka:)?

    OdpowiedzUsuń
  15. Proszę o radę. Garść soli , czyli ile ? Po drugie. Robiłam w sierpniu buraczki z sokiem z cytryny , solą, cukrem - bez octu. Na większości słoików jest pleśn. Czy to dlatego , że nie było octu. Słoiki były wyparzone, wieczka i brzegi suche .Help.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Garsc soli trzeba zrozumiec dosłownie. Nigdy nie wazylam ile soli zdolam wziac w garsc.
      Nie wiem dlaczego w Twoich burakach pojawila siw plesn. Moze rzeczywiscie to brak odpowiedniego konserwatora jakim jest ocet.

      Usuń
  16. Pychotka! Uwielbiam i do obiadu i na kanapkę z wędlinką a czasem nawet podjadam samą ćwikłę, tak lubię. Ale nie robię już sama od dawna odkąd takie same w smaku i z bardzo dobrym składem kupuję w poleconym przez moją przyjaciółkę sklepie Eterno (zostawiam link gdyby ktoś był tak wygodnicki jak ja https://eterno.pl i szukał czegoś dobrego) Niemniej mam nadzieję, że kiedyś znajdę chwilkę żeby zabrać się za to samodzielnie, bo jak wiadomo z satysfakcją smakuje lepiej. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo dobre. Sprawdzone. W tym roku robie znowu.

    OdpowiedzUsuń
  18. Robiłam czerwoną kapustę jest pyszna i mam przygotowane buraki będe robić z twojego przepisu myślę że będą smakować

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze sie bardzo. Mysle, ze buraczki tez Ci posmakuja. Pozdrawiam

      Usuń
  19. Czy może być tarty świeży chrzan?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może być, ale dodawalabym go ostroznie, bo taki świeży jest ostrzejszy. Najlepiej dodać do smaku☺️

      Usuń
  20. ile gotować zalewę? czy wystarczy zagotować? czy wszystko zdąży się przegryźć? trochę szkoda tej cebuli..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wystarczy zagotować. Nie dodaje cebuli do buraków bo lubi się zburzyć i zepsuć.

      Usuń
  21. Buraczki pyszne robię już drugą porcję 😋.

    OdpowiedzUsuń
  22. Pyszne buraczki. Robię od kilku lat. Najlepszy przepis ze wszystkich.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarz.
Zrobiłaś/eś jakieś danie z przepisu z mojego bloga? Zrób zdjęcie i przyślij do mnie, a umieszczę je w Galerii Czytelników!