24 listopada 2012

Drożdżowy mazurek królewski

Jeśli już nurtuje Was pytanie, co tu upiec na Święta Bożego Narodzenia, polecam serdecznie to oto ciasto. Nazwa może bardziej kojarzy się z Wielkanocą, ale jego składniki są zdecydowanie bożonarodzeniowe. Łączy w sobie wszystkie smaki świątecznych ciast: orzechy, wiśnie i pomarańcze. Przepis dostałam od kuzynki. Jest naprawdę pyszne! Jest to ciasto drożdżowe, które zazwyczaj kojarzy mi się z kubkiem mleka lub kakao, a ten mazurek jest bardzo elegancki, ma wyborny smak i w sam raz nadaje się na świąteczny stół.


Składniki:

Ciasto:
0,5 kg mąki
6 dag drożdży
4 łyżki cukru
1 kostka margaryny
4 łyżki śmietany
2 jajka + 4 żółtka

Warstwa orzechowa:
25 dag mielonych orzechów
1 szklanka mleka
3/4 szklanki cukru
1 łyżka masła

Warstwa pomarańczowa:
3 pomarańcze
+ syrop: 2 szklanki cukru i 1/3 szklanki wody

Warstwa wiśniowa:
2 szklanki drylowanych wiśni (np. takich w syropie) - wiśnie można zastąpić powidłami śliwkowymi i rodzynkami lub dżemem wiśniowym

Sposób przygotowania:

1. Zaczynamy od gotowania pomarańczy. Najlepiej zrobić to dzień wcześniej. Pomarańcze wyszorowane szczoteczką zalewamy wodą i gotujemy przez 1 godzinę trzykrotnie zmieniając wodę. Sprawdzamy patyczkiem, czy są już miękkie. Studzimy.
2. Pomarańcze kroimy w kostkę (w całości łupki i miąższ).
3. W rondelku zagotowujemy syrop (2 szklanki cukru i 1/3 szklankę wody). Na gotujący się syrop wrzucamy pokrojone pomarańcze i gotujemy całość kilka minut. Odsączamy na sicie i odstawiamy do całkowitego wystudzenia.
4. Robimy masę orzechową: zagotowujemy mleko z cukrem i masłem, wrzucamy orzechy i mieszamy. Studzimy.
5. Robimy ciasto drożdżowe. Wszystkie składniki powinny mieć temperaturę pokojową. Śmietanę rozrabiamy z drożdżami, następnie dodajemy żółtka, jajka i całość wylewamy na mąkę z posiekaną margaryną na stolnicy. Dodajemy cukier, zagniatamy ciasto jak kruche.
6. Ciasto dzielimy na 4 równe części, przykrywamy ściereczką i odstawiamy do wyrośnięcia (na ok. 1 niecałą godzinkę).
7. Przekładamy ciasto (od dołu):
rozwałkowane ciasto I
warstwa orzechowa
rozwałkowane ciasto II
warstwa pomarańczowa
rozwałkowane ciasto III
odsączone na sicie drylowane wiśnie (lub powidła z rodzynkami)
rozwałkowane ciasto IV
8. Ciasto pieczemy w 175 st. C przez ok 50-60 minut ( do zrumienienia wierzchu). Po upieczeniu zostawiamy 10-20 minut w wyłączonym piekarniku, by nie opadło.
9. Ciasto można polać dowolną polewą.

Smacznego!!!
  

15 komentarzy:

  1. Ale mi narobiłaś ochoty na takie ciacho. Nigdy go jeszcze nie jadłam, ale wygląda tak pysznie, że chyba będzie trzeba nadrobić zaległości ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam gorąco !!! Ciasto jest rewelacyjnie. po raz kolejny zrobię go na Święta :)

      Usuń
  2. Witam, nominowałam Twój blog o zabawy Liebster Blog, zapraszam do pobrania pytań z mojego bloga i dalsze przekazania zabawy !!

    OdpowiedzUsuń
  3. i dlaczego ja nie mam piekarnika?! grrrrr! pyszności...

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda na prawdę bardzo ciekawie:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Drożdżowe? Najlepsze .Wygląda przepysznie

    OdpowiedzUsuń
  6. wygląda wybornie,mam nadzieję,że tak samo będzie smakowało.Zrobię to cudeńko na urodziny mężusia.Halusia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje Halusia, z pewnością ciasto powinno Wam posmakować. Jest naprawdę pyszne! polecam!

      Usuń
  7. Super ciasto , chciała bym upiec, na blaszkę o jakich wymiarach jest ten przepis?
    Pozdrawiam.Agata

    OdpowiedzUsuń
  8. Zrobiłam, ciekawa jestem jak będzie smakował. Jedno mnie martwi, mój jest przypieczony na wierzchu, Twój taki jasny... ma coś na wierzchu? jakąś polewę? czy taki jasny po upieczeniu?
    Mam prawie identyczny przepis, tzn. ciasto i warstwa orzechowa to samo, ale jest masa makowa i bakaliowa, też pyszny. Alicja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że będzie smakował :) Mój był rzeczywiście jasny z wierzchu, ale chyba nie ma się co martwić, że wyszedł rumiany - to nawet lepiej :)
      Fajnie brzmi Twoja wersja ciasta, może wyślesz przepis na mojego maila? (jest w kontaktach).
      Serdecznie zapraszam Cię Alicjo do Galerii Czytelników - zrób zdjęcie mazurka i prześlij na maila :)
      Pozdrawiam gorąco i świątecznie!
      Ania

      Usuń
    2. A na ciasto można oczywiście wyłożyć polewę wedle uznania :)

      Usuń
  9. Mam pytanie...czy wiśnie mogą być mrożone

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mogą być mrożone. Należy je wcześniej odmrozić i odsączyć z nadmiaru soku.

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarz.
Zrobiłaś/eś jakieś danie z przepisu z mojego bloga? Zrób zdjęcie i przyślij do mnie, a umieszczę je w Galerii Czytelników!