23 czerwca 2013

Sok truskawkowy

Na zimę, jeśli tylko jest taka możliwość, robię różne soki. W tamtym roku robiłam wiśniowy i winogronowy, a w tym sezonie zaczynam tydzień temu od soku truskawkowego. Do zrobienia soku użyłam sokownika, a z pozostałej pulpy owocowej zrobiłam dżem.



Składniki:

5 kg truskawek
cukier

Sposób wykonania:

1. Umyte i odszypułkowane truskawki przekładamy do kosza sokownika.
2. Całość podgrzewamy, pamiętając, by uzupełniać wodę w dolnym pojemniku.
3. Gotowy sok jest odprowadzany rurką do garnka. Pulpę owocową zachowujemy na dżem.
4. Do garnka z powstałym sokiem wsypujemy cukier (u mnie 75 dag cukru). Zagotowujemy, zdejmujemy pianę i przelewamy gorący sok do przygotowanych wcześniej słoików lub butelek. 
5. Jeśli przelewamy sok do słoiczków, to wystarczy je nakryć np. ręcznikiem, by wieczka złapały. Jeśli zaś wlewamy sok do butelek (takich jak moje) to należy chwilkę pasteryzować, by mieć pewność, że te małe wieczka złapią.
6. Z podanych porcji zrobiłam 12 buteleczek soku (po 300 ml).

Przed podaniem sok rozcieńczamy z wodą. Smacznego :)

 

21 komentarzy:

  1. moja kuzynka robił taki sok i był pyszny

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam Aniu.Też tak samo robię sok,a jeżeli mogę coś dodać,to z tych pozostałych truskawek robię mus.Przecieram je przez sito i wychodzi smaczny mus do deserów jak również jako baza do jogurtów w zimie-pozdrawiam i podziwiam Cię:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za świetną sugestię. Następnym razem jak będę robić soki, to spróbuję zrobić mus :) Czy taki mus wystarczy tylko posłodzić?
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  3. Świetne buteleczki, teraz tylko brać i popijać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Buteleczki zbierałam jak kupowałam córeczce soczki bobovita i temu podobne. A teraz zbieram po soczkach marchewkowo-owocowych - świetnie się sprawdzają, lepiej niż słoiki :)

      Usuń
  4. Najlepszy taki domowy soczek! Pycha ;) Pozdrawiam, gingerbreath.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  5. Kiedyś robiłam- muszę wrócić do sokownika!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto powrócić do sokownika :) Za jednym zamachem robimy sok i dżem :)

      Usuń
  6. Ładnie klarowny, ja też często robię soki owocowe, korzystając z moich ogrodowych zbiorów ;) !

    OdpowiedzUsuń
  7. co to jest sokownik ??

    OdpowiedzUsuń
  8. a ma Pani przepis na sok, ale taki bez sokownika?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie mam... Trzeba poszukać w internecie. Może ktoś zamieścił taki przepis.

      Usuń
    2. Ja ułożyłam połówki (w przypadku większych plasterki) truskawek warstwami w garnku, każdą przysypałam cienką warstwą cukru - zeszła mi szklanka/kg - teraz czekam 12-24 godzin aż cukier wyciągnie sok z truskawek, potem wystarczy odcedzić/odlać sok. Z pozostałości zrobię kompot lub dżem jak sugeruje autorka :)

      Usuń
  9. W butelkach podczas nalewania powstała pianka , wessały dekielki ale pianka została. Czy tak zostawić? Czy jeszcze raz otworzyć i przygotować sok? Maria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie. Jeśli podczas nalewania zrobiła się piana to nic nie szkodzi. Ważne żeby zdjąć gęstą pianę podczas gotowania soku jeszcze przed nalaniem.
      Pozdrawiam

      Usuń
  10. a czy może Pani napisać dokładnie jak zapasteryzować te butelki? i jak z tej pulpy robi Pani dżem? Robię pierwszy raz i nie chciałabym zepsuć dziękuję i pozdrawiam, Marta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Pani Marto, dżem z pulpy robię tak jak w tym przepisie: http://kuchnia-domowa-ani.blogspot.com/2013/06/dzem-truskawkowy-ii.html

      A jeśli chodzi o pasteryzację, to po przelaniu soku do butelek lub słoiczków i zakręceniu, wkładam je do wysokiego garnka, do którego wcześniej wykładam na dno jakąś ściereczkę. Następnie wlewam ciepłej wody (jeśli sok w butelkach jest jeszcze gorący - po to aby nie popękały butelki). Wody powinno być mniej więcej do 2/3 wysokości butelek. Stawiam gar na gazie i gotuję na niewielkim ogniu. Po zawrzeniu wody gotuję 5-10 minut.
      Mam nadzieję, że pomogłam. Pozdrawiam!

      Usuń
  11. A jak robilas ten dżem z resztek?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam tu:http://kuchnia-domowa-ani.blogspot.com/2013/06/dzem-truskawkowy-ii.html
      Pozdrawiam

      Usuń
  12. Ja wyciskałam sok z truskawek. Też niebo w gębie, ale już z pulpy nic by się nie dało dalej zrobić. Korzystam z różnych inspiracji, jeśli chodzi o połączenia smakowe. Najlepsze chyba mam z tej str https://wyciskary.pl/przepisy-na-soki-z-wyciskarki/

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarz.
Zrobiłaś/eś jakieś danie z przepisu z mojego bloga? Zrób zdjęcie i przyślij do mnie, a umieszczę je w Galerii Czytelników!