25 lutego 2015

Zakwas / Sok z buraków

W grudniu pokazałam Wam pierwszy sposób na domowy zakwas z buraków, a dziś drugi. Przepis znalazła moja mama w gazecie, chyba Tinie, nie jestem pewna. Ten zakwas nadaje się także do picia, szczególnie dla osób, które mają anemię. Taki zakwas działa krwiotwórczo i wzmacniająco, ponieważ zawiera dużo żelaza  i kwasu foliowego. Doskonale nadaje się też do zrobienia barszczu czerwonego i świetnie się przechowuje.


Składniki:

buraki
sól
cukier
czosnek (1 główka na 1 kg buraków)
przegotowana letnia woda

Sposób wykonania:

1. Buraki myjemy i obieramy ze skórki. Kroimy w plastry.
2. Ząbki czosnku obrać ze skórki .
3. W dobrze umytym i wyparzonym słoju układamy na przemian warstwę buraków i czosnku posypując każdą szczyptą soli i łyżeczką cukru. Całość zalewamy przegotowaną letnią wodą.
4. Naczynie należy obwiązać gazą i odstawić na 1 do 6 tygodni. W razie potrzeby zdejmujemy utworzoną na powierzchni pianę.
5. Zakwas przecedzamy i zlewamy do butelek. Przechowujemy w chłodzie, a najlepiej w lodówce.

Jak przechowywać zakwas?

Zlewam zakwas do butelek po soczkach. Na wierch dodaję 1 łyżkę oleju, wtedy mam pewność, że zakwas nie będzie pleśniał ani się psuł. Przechowuję w lodówce przez kilka tygodni.

10 komentarzy:

  1. Masz rację, sok z buraków ma dobroczynny wpływ na nasz organizm, dlatego powinno się go pić. Dobry przepis, więc warto zrobić taki sok :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię sok z kiszonych buraków, to samo zdrowie. Często robię go po zimie, by się wzmocnić.

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię buraki i często robię,ale zakwas wychodzi ...lepiej nie mówić. Spróbuję wg. twego przepisu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że tym razem się uda! Trzymam kciuki :)

      Usuń
  4. Nie ma nic lepszego niż taki domowy zakwas...

    OdpowiedzUsuń
  5. Wszystko ok, ale ile ma byc cukru i soli. To ma znaczenie. Jezeli jest taki wspanialy, to prosze napisac . Dziekuje i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Pisze dokładnie - każdą warstwę buraków posypuje się szczyptą soli i łyżeczką cukru.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  7. A można pasteryzowac?

    OdpowiedzUsuń
  8. Hmm, nie wiem. Ja przechowuję w lodówce.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie jest napisane dokładnie.. ja na 1 kg buraków mogę mieć pięć warstw(zależy od szerokości sloika)a u Ciebie takich warstw może wyjść mniej i już są inne proporcje. W

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarz.
Zrobiłaś/eś jakieś danie z przepisu z mojego bloga? Zrób zdjęcie i przyślij do mnie, a umieszczę je w Galerii Czytelników!