7 października 2013

Gulasz z szynki wieprzowej

Dzisiaj coś z jednego z moich ulubionych blogów - gulasz według Margarytki. Polecam - ten gulasz jest wyborny! Pasuje zarówno do ziemniaków, klusek śląskich jak i kasz :) My zjedliśmy z kaszą gryczaną na sypko i buraczkami w zalewie chrzanowej.


Składniki:

60 dag surowej szynki
2 cebule
1 liść laurowy
4 ziarenka ziela angielskiego
pieprz, sól
słodka mielona papryka
chilli
1 płaska łyżeczka cukru
odrobina oleju
zioła prowansalskie
1 łyżka mąki pszennej

Sposób przygotowania:

1. Mięso umyć, pokroić w kostkę.  Do mięsa dodać 1 łyżeczkę soli, 1 płaską łyżeczkę pieprzu, odrobinę chilli i mielonej słodkiej papryki. Całość wymieszać i schłodzić w lodówce przez kilka godzin.
2. Cebule obrać i posiekać w grubszą kostkę.
3. Na patelni dobrze rozgrzać olej, wrzucić mięso i obsmażyć mocno z każdej strony. Dodać pokrojoną cebulę, ziele angielskie i liść laurowy, dusić do momentu, aż cebula się zarumieni. Dodać 2 szklanki ciepłej wody i trochę soli, gotować ok. 60 minut.
4. Gdy mięso będzie miękkie doprawić do smaku ziołami i ewentualnie dodać jeszcze pieprzu lub soli. Na koniec dodać cukru i chwilkę podgotować.
5. Mąkę wymieszać z odrobiną zimnej wody, wlać do mięsa i gotować do momentu, aż zgęstnieje.
6. Podawać wedle uznania z ulubionymi dodatkami.

Smacznego!!!


Źródło: Kulinarne szaleństwa Margarytki

47 komentarzy:

  1. Bardzo apetycznie na talerzu, musiało pysznie smakować !

    OdpowiedzUsuń
  2. Zobaczymy czy mi wyjdzie ;p

    OdpowiedzUsuń
  3. Mi wyszło, jest pycha!

    OdpowiedzUsuń
  4. debiutowalam, rowniez z buraczkiem i kasza. mniaaaam :D

    OdpowiedzUsuń
  5. polecam zamiast mąką, zagęścić bułka tartą :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jaaa polecam zagescic wrzucając 2kromki jasnego pieczywa. Naturalnie rozgotowane oddaje z siebie mąkę zakwas i sos ma zupełnie inny smak lepszy a i zgestnieje w sposób maturalny

      Usuń
    2. O, nie widziałam. Następny raz muszę wypróbować ten sposób zagęszczania.
      Pozdrawiam!

      Usuń
  6. łudzie czy wy kobietki nie umiecie w ogóle gotować???przecież to są wszystko podstawowe przepisy!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie umiem dlatego dziekuje ze sa osoby ktore wstawiaja te "podstawowe" przepisy:-) dzieki ktorym moge sie nauczyc czegos;-) a ty oh i ah master chef po co tu wlazisz?!!

      Usuń
    2. No proszę wybaczyć, ale niektórzy nie mieli od kogo się nauczyć.

      Usuń
  7. dla mnie kuchnia to czarna magia nie umie i nie lubie gotowac ,piec i bawic się w garach. ale ze mam mężusia który cześciej to robi i synka dla którego cos trzeba ugotować to czasem zaglądam na takie to stronki, ba powiem nawet ze jak tylko cos zrobie to mezus zawsze mnie czyms nagradza to kwiatki to kino albo zabiera młodego na dwor żeby mama miała czas na relaks wiec choćby dlatego cos czasem upichce :P dzięki dziewuszki za przepisy pozdrawiam buziaki

    OdpowiedzUsuń
  8. Mój mąż przygotował to danie, pyychaaaa, dziękuję za wpis :) dzięki niemu zjadłam pyszny obiad :):)!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozazdrościć takiego męża :) Cieszę się, że smakowało!

      Usuń
  9. świetne danie!! polecam gorąco!!

    OdpowiedzUsuń
  10. Dzis niedziela robie gulasz ziemniaki z koperkiem i salate ze smietana

    OdpowiedzUsuń
  11. pycha! ja dodałam trochę majeranku i jałowca- razem z kaszą gryczaną i kapustą kiszoną- pyyycha
    również dodałam cukru- ale nie wiem dlaczego? byłabym wdziędzna za odp. pozdrawaim

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że smakowało :) Sama robiłam według przepisu Margarytki i ona też dodała cukier. W wielu przepisach na gulasz jest cukier, nie wiem dlaczego. Ale widocznie ma to sens :)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  12. Jestem facetem/mężem i lubię gotować. Bardzo nie lubię korzystać z gotowych przepisów ponieważ dla mnie kuchnia to pełna improwizacja i łączenie różnych smaków. Przyznam się, że czasami brakuje mi pomysłu co zrobić na obiad więc szukam inspiracji na bazowych przepisach, które mogę zmodyfikować. Tak też tutaj dodałem marchew, ogórki konserwowe, paprykę konserwową, zmielone świeżo owoce jałowca i ziarna kolendry. Zamiast cukru miód. Oczywiście podam z kaszą gryczaną i ogórkiem kiszonym lub buraczkami na gorąco.
    Pozdrawiam wszystkich i SMACZNEGO :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Szukałem inspiracji bo dla mnie gulasz z mięsa to podstawa.
    Ja robię podobny, dodaje starte ogórki kiszone i zalewam przecierem pomidorowym. Zaklepka z mąki i zimnej wody. Czasem jak mam dodam trochę śmietany lub jogurtu naturalnego. Sos wychodzi bardziej aksamitny. Ze śmietaną/jogurtem koniecznie do mięsa wołowego. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie dodaj jeszcze pieczarki podduszone i będzie strogonow 😁

      Usuń
  14. Musi być dodany liść i ziele angielskie??? Do sklepu mam bardzo daleko a chciałam na obiad jutro zrobić :-) obejdzie się bez czy to zmieni smak jestem początkująca w kuchni :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatecznie może się obejść bez :) Ale kiedyś zrób z liściem i zielem dla porównania smaków :)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  15. Super dziekuje Pani bardzo za szybka odpowiedz :) napewno nastepnym razem sie zaopatrze w wieksza ilsc przypraw :D
    Ps. Swietne przepisy i zdjecia, nieraz tutaj zagladne! :) przepraszam za kaleczenie naszego pieknego jezyka ale niestety cos sie stalo i nie mam na klawiaturze znakow. ;(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo :)
      Polecam zakupić ziele i liść - zawsze mam w swojej kuchni i dodaje do wszystkich zup i sosów.

      Pozdrawiam!

      Usuń
  16. biorę się do roboty... mam nadzieję że wyjdzie i będzie przepyszne, bo moje robaczki są wybredne... pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. Pyszne no i moim wybrednym dzieciom smakowało.Ja bardzo nie lubię i nie umiem gotować a to danie robię już drugi raz.Dziękuję za przepis i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za komentarz. Moje niejadki też takie mięsko pałaszują :) Pozdrawiam!

      Usuń
  18. Właśnie ugotowałem i jemy. Całkiem fajnie wyszło. Dzięki za przepis :-))

    OdpowiedzUsuń
  19. Witam. Kostkę mięsna też można dać czy nie trzeba!?

    OdpowiedzUsuń
  20. Jak już wlej te dwie szklan ki wody to mam to gotować nadał na patelni pod przykryciem czy bez?

    OdpowiedzUsuń
  21. Mozna gotowac na patelni, ale ja przekladam zazwyczaj calosc do rondelka. Dusimy pod przykryciem. Uzupelniamy wode w razie potrzeby.

    OdpowiedzUsuń
  22. Gulasz, mniam! Sama uwielbiam i często przygotuje swojej rodzinie :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Ja dziś robię bo dostałam mięso od przyszłej teściowej i muszę go wykorzystać. A że nie mam mąki to zamienię to na bułkę tartą bo gdzieś widziałam komentarz że i tak można. Ciekawe jak mi wyjdzie. Ale wygląda apetycznie.

    OdpowiedzUsuń
  24. Jak przygotować mięso żeby było miękkie. (szynka wieprzowa)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba po prostu gotować do miękkości. Jeżeli pokruszone szynkę na większe kawałki będzie trzeba ją dłużej gotować. Wszystko zależy od mięsa.

      Usuń
  25. Po raz pierwszy gotowałam dziś gulasz z mięsa wieprzowego i z tego przepisu wyszedł mi idealny. Mięso mięciutkie (musiałam co prawda gotować trochę dłużej, ale to dlatego że mięso było w dużych kawałkach), a sos aromatyczny i lekko pikantny tak jak lubię. Na pewno będę do przepisu często wracać.:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Wyglada znakomicie.
    Zrobie zobaczymy czy mi sie uda;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarz.
Zrobiłaś/eś jakieś danie z przepisu z mojego bloga? Zrób zdjęcie i przyślij do mnie, a umieszczę je w Galerii Czytelników!