2 kwietnia 2013

Gomółka serowa czyli suszony ser do żurku

Gomółka to jeden z najlepszych dodatków do wielkanocnego żuru. To także świetna przekąska. Moja babcia zawsze taką robiła na Wielkanoc, później moja mama robiła ją według przepisu swojej teściowej, a teraz i ja ją robię. Polecam gorąco nie tylko na Święta!


Składniki:

1 kg białego sera
3-6 żółtek (im więcej, tym ser wyjdzie bardziej żółciutki)
kminek
sól do smaku

Sposób przygotowania:

1. Ser rozdrabniamy widelcem, wbijamy żółtka, dodajemy kminek i solimy do smaku. Dokładnie wszystko mieszamy.
2. Z sera lepimy 2-3 kule, owijamy je ściereczką, obciążamy czymś cięższym i odstawiamy do wysuszenia w ciepłe miejsce, np. w pobliżu kaloryfera. Gomółki podczas suszenia nabiorą ładnego żółtego koloru od żółtek. Można też gomółki podsuszyć w piekarniku, w niedużej temperaturze, inaczej popękają.
3. Tak przygotowany ser można przechowywać nawet kilka tygodni.
4. Dodajemy go do żurku lub jako przekąska.

Smacznego!!!
 

10 komentarzy:

  1. Nigdy nie jadłam takich gomółek ale Twój post jest bardzo zachęcający.

    OdpowiedzUsuń
  2. U mnie nigdy nie było takiej tradycji, ale zaciekawiły mnie te gomółki. Jestem wielbicielką serów i myślę, że by mi posmakowały. Zapisuję do wypróbowania.

    OdpowiedzUsuń
  3. bardzo ciekawe, nie wiedziałam o czymś takim, a chętnie bym spróbowała:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Po komentarzu na moim blogu przeglądam Pani przepisy i już dodaję do blogów,które odwiedzam.Ma Pani bardzo ciekawe przepisy.Na wstępie wypróbuję te gomółki ponieważ bardzo lubię takie wyroby domowe,a ten jest bardzo ciekawy,tym bardziej,że to od Babci-pozdrawiam niedzielnie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gomółki są naprawdę pyszne i mam nadzieję, że i Pani posmakują :) Pozdrawiam!

      Usuń
  5. Fantastyczny przepis!!! Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  6. witam, fajny przepis, z chęcią skorzystam, ale mam pytanie, jak długo ta gomułka ma bć suszona? pozdrawiam
    Gosia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Gosiu. Suszenie zajmuje 2-5 dni w zależności jakie kule utworzysz. Można sobie je wcześniej lekko podsuszyć w piekarniku w niskiej temperaturze i nie za długo, aby nie popękały. Ostatnio właśnie pomagam sobie piekarnikiem :)
      Pozdrawiam!

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarz.
Zrobiłaś/eś jakieś danie z przepisu z mojego bloga? Zrób zdjęcie i przyślij do mnie, a umieszczę je w Galerii Czytelników!