10 października 2015

Likier / Nalewka z jasnych winogron

W tym roku zrobiłam dwie nalewki z winogron, zarówno z jasnego jak i ciemnego. Ta pierwsza już jest gotowa i właśnie dziś Wam ją prezentuję. Ma śliczny jasno - bursztynowy kolor, jest dość słodka, ale naprawdę super! Polecam, bo widziałam, że jeszcze winogrono w sprzedaży. Zwracam uwagę, że należy użyć zwykłych ogrodowych odmian jasnego winogrona, a nie tych sklepowych z hipermarketów.


Składniki:

1 kg jasnych winogron
1 litr wódki (można pół na pół ze spirytusem) - u mnie 750 ml wódki i 250 ml spirytusu
1 kg cukru
5 goździków

Sposób wykonania:

1. Owoce umyć, obrać z szypułek i wsypać do słoja. Zasypać cukrem i odstawić na 2 dni. Co jakiś czas potrząsnąć słojem, by owoce puściły sok, a cukier się rozpuścił.
2. Po tym czasie do słoja wlać alkohol, dorzucić goździki i wymieszać. Odstawić na 2 tygodnie (u mnie słój stał 3 tygodnie).
3. Ciecz zlać, owoce odcisnąć z soku i likier przefiltrować przez filtry do kawy. Trochę to trwa, ale naprawdę warto dla tego kolorku i smaku.
4. Gotowy likier przelać do butelek. Odstawiamy na 3 miesiące, najlepiej w chłodne miejsce.

*W miarę upływu czasu po zlaniu nalewka staje się ciemniejsza.

Na zdrowie!

Źródło: Moje gotowanie


16 komentarzy:

  1. Nie ma to, jak domowa nalewka. Teraz w jesienne wieczory... a i zima nadejdzie, wystarczy kieliszek dobrego domowego trunku i od razu cieplej się zrobi. Bardzo ładny kolor Twojej nalewki i sposób zrobienia łatwy. Tylko robić :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak myślisz ,jeżeli mam w słoiku sok z winogron mogę go połączyć z wódką,czy to bez sensu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze można spróbować, myślę, że wyszłoby ok. Przefiltrowałabym potem taką naleweczkę :)

      Usuń
  3. Generalnie przy nalewkach ważne jest, żeby nie używać czystego spirytusu 95%, bo alkohol zetnie białko w owocach i nie oddadzą w pełni tego, co w nich najlepsze :) Jeśli zalewamy spirytusem, to takim max 70%. Z samej wódki uzyska się nalewkę mniej więcej 25%, ale można też wymieszać wódkę ze spirytusem w stosunku 1:1, wtedy trunek jest mocniejszy. Ale nalewki służą wyłącznie do smakowania, ot wypicia kieliszeczka zimą przed kominkiem, dla zdrowia i lepszego snu. A specyfiku z winogron nie piłem, więc chętnie zanotuję przepis, pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Zrobiłam ją i mam pytanie - jak długo ta nalewka powinna czekać w butelkach aby nabrała pełni smaku? Zazwyczaj nalewki leżakują w butelkach od kliku tygodni do kilku miesięcy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zapomniałam dopisać.
      Tę nalewkę po filtrowaniu odstawiamy na 3 miesiące :)
      Pozdrawiam!

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź. Ja za to zapomniałam napisać, że przepis jest super. Nalewka na Twoich zdjęciach wygląda cudnie. Pozdrawiam

      Usuń
  5. Mam pytanie. czy jeśli cukier nie rozpuścił się do końca to czy mogę winogrona zalać alkoholem? Owoce już puściły sok. Dziś jest trzeci dzień od zasypania cukrem. Dziękuję za odpowiedź ��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Mozna. Potrzasnij slojem od czasu do czasu, by cukier sie rozpuscil. Pozdrawiam

      Usuń
  6. Witam :-) ile w sumie nalewki wyszło Pani z tego przepisu?

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam pani Aniu,zrobiłam tak jak pani pisze, wlałam alkohol i teraz nie wiem czy słoik ma być szczelnie zamknięty,czy tylko zakryty ściereczką.jeszcze jedno pytanie ciepłe miejsce,ale jasne,czy też w ciemnym miejscu.Pozdrawiam i czekam na odpowiedż. Magdalena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, mój słoik był zakręcony wieczkiem, ale nie jakoś super mocno, tylko normalnie :) Słoik stał w szafce, czyli w ciemnym miejscu. A jak już zlałam i przefiltrowałam nalewkę, karafkę i butelkę postawiłam w barku, ale można też w piwnicy. Mieszkam w bloku więc moja piwnica nie jest zimna.

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarz.
Zrobiłaś/eś jakieś danie z przepisu z mojego bloga? Zrób zdjęcie i przyślij do mnie, a umieszczę je w Galerii Czytelników!