10 października 2015

Likier / Nalewka z jasnych winogron

W tym roku zrobiłam dwie nalewki z winogron, zarówno z jasnego jak i ciemnego. Ta pierwsza już jest gotowa i właśnie dziś Wam ją prezentuję. Ma śliczny jasno - bursztynowy kolor, jest dość słodka, ale naprawdę super! Polecam, bo widziałam, że jeszcze winogrono w sprzedaży. Zwracam uwagę, że należy użyć zwykłych ogrodowych odmian jasnego winogrona, a nie tych sklepowych z hipermarketów.


Składniki:

1 kg jasnych winogron
1 litr wódki (można pół na pół ze spirytusem) - u mnie 750 ml wódki i 250 ml spirytusu
ok 1 kg cukru - jeśli winogrona są bardzo słodkie, można zmniejszyć ilość cukru
5 goździków

Sposób wykonania:

1. Owoce umyć, obrać z szypułek i wsypać do słoja. Zasypać cukrem i odstawić na 2 dni. Co jakiś czas potrząsnąć słojem, by owoce puściły sok, a cukier się rozpuścił.
2. Po tym czasie do słoja wlać alkohol, dorzucić goździki i wymieszać. Odstawić na 2 tygodnie (u mnie słój stał 3 tygodnie).
3. Ciecz zlać, owoce odcisnąć z soku i likier przefiltrować przez filtry do kawy. Trochę to trwa, ale naprawdę warto dla tego kolorku i smaku.
4. Gotowy likier przelać do butelek. Odstawiamy na 3 miesiące, najlepiej w chłodne miejsce.

*W miarę upływu czasu po zlaniu nalewka staje się ciemniejsza.

Na zdrowie!


47 komentarzy:

  1. Nie ma to, jak domowa nalewka. Teraz w jesienne wieczory... a i zima nadejdzie, wystarczy kieliszek dobrego domowego trunku i od razu cieplej się zrobi. Bardzo ładny kolor Twojej nalewki i sposób zrobienia łatwy. Tylko robić :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak myślisz ,jeżeli mam w słoiku sok z winogron mogę go połączyć z wódką,czy to bez sensu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze można spróbować, myślę, że wyszłoby ok. Przefiltrowałabym potem taką naleweczkę :)

      Usuń
    2. A ja mam pytanie bo mam słoje po 1900g netto to takie same proporcje?

      Usuń
    3. Nie wiem. Używylam większego słoja, bo w takim mi po prostu wygodniej. Można spróbować czy się wszystko zmieści.

      Usuń
  3. Generalnie przy nalewkach ważne jest, żeby nie używać czystego spirytusu 95%, bo alkohol zetnie białko w owocach i nie oddadzą w pełni tego, co w nich najlepsze :) Jeśli zalewamy spirytusem, to takim max 70%. Z samej wódki uzyska się nalewkę mniej więcej 25%, ale można też wymieszać wódkę ze spirytusem w stosunku 1:1, wtedy trunek jest mocniejszy. Ale nalewki służą wyłącznie do smakowania, ot wypicia kieliszeczka zimą przed kominkiem, dla zdrowia i lepszego snu. A specyfiku z winogron nie piłem, więc chętnie zanotuję przepis, pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Zrobiłam ją i mam pytanie - jak długo ta nalewka powinna czekać w butelkach aby nabrała pełni smaku? Zazwyczaj nalewki leżakują w butelkach od kliku tygodni do kilku miesięcy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zapomniałam dopisać.
      Tę nalewkę po filtrowaniu odstawiamy na 3 miesiące :)
      Pozdrawiam!

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź. Ja za to zapomniałam napisać, że przepis jest super. Nalewka na Twoich zdjęciach wygląda cudnie. Pozdrawiam

      Usuń
  5. Mam pytanie. czy jeśli cukier nie rozpuścił się do końca to czy mogę winogrona zalać alkoholem? Owoce już puściły sok. Dziś jest trzeci dzień od zasypania cukrem. Dziękuję za odpowiedź ��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Mozna. Potrzasnij slojem od czasu do czasu, by cukier sie rozpuscil. Pozdrawiam

      Usuń
  6. Witam :-) ile w sumie nalewki wyszło Pani z tego przepisu?

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam pani Aniu,zrobiłam tak jak pani pisze, wlałam alkohol i teraz nie wiem czy słoik ma być szczelnie zamknięty,czy tylko zakryty ściereczką.jeszcze jedno pytanie ciepłe miejsce,ale jasne,czy też w ciemnym miejscu.Pozdrawiam i czekam na odpowiedż. Magdalena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, mój słoik był zakręcony wieczkiem, ale nie jakoś super mocno, tylko normalnie :) Słoik stał w szafce, czyli w ciemnym miejscu. A jak już zlałam i przefiltrowałam nalewkę, karafkę i butelkę postawiłam w barku, ale można też w piwnicy. Mieszkam w bloku więc moja piwnica nie jest zimna.

      Usuń
  8. ja robię tę nalewkę tylko zapomniałam dać gozdziki czy będzie dobra czy muszę dolożyć bo wlałam już alkochol stoi tydzień pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Czy rzeczywiście marketowe winogrona się nie nadadzą ? Teraz w Biedronce są przepyszne,słodziutkie winogrona bez pestek - może dadzą radę ?
    Czy można zredukować ilość cukru tak o połowę ?
    Pozdrawiam, Aneta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze mozna sprobowac ale mysle ze taka nalewka z marketowych winogron bedzie miala inny aromat.

      Usuń
  10. czy nie za dużo w tym przepisie jest cukru ?

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam ,zasupałem winogrona cukrem i kurde wyjechałem ,czy po tygodniu bez problemu można zalewać alkoholem ? Czy to już wino bardziej będzie 🤣

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myslisz, ze zacznie fermentowac? Nie wiem co po tygodniu sie stanie z owocami z cukrem...

      Usuń
  12. Nalewka jest wtedy gdy wlewamy alkochol do owocow a pozniej dopiero dodajemy cukiet Jesli zrobimy odwrotnie to nie jest to nalewka tylko wodka owocowa. Prosze sobie poczytac fachowa lierature na ten temat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem o tym. Jednakże w internecie jest wiele przepisów na alkohol przygotowany w ten sposób i zdecydowana większość nazywa się "nalewką".

      Usuń
  13. 1kg cukru? Wydaje się baaaardzo dużo - wyjdzie okropnie słodka (niektórzy zapewne lubią). Próbuję z 1/3 tego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ok 1kg. Pisze w opisie, że moNa dać mniej.

      Usuń
    2. Od 5 lat robię nalewki wg Pani przepisow

      Usuń
    3. Naprawdę? To fantastycznie. Zachęcam do nadsyłania zdjęć ☺️ pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  14. Wyszła mi trochę mętna, czy coś źle zrobiłam? Czy może po ustaniu ona się wyklaruje?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście że wyjdzie mętna. Musi się porządnie odstać, a najlepiej przefiltrować ja przez np filtr do kawy. Robię tak ze wszystkimi nalewkami i wychodzą bardzo klarowne 🙂

      Usuń
    2. Dziekuje Pani bardzo za odpowiedź! Postanowilam ją jeszcze raz przefiltrowac przez filtry do kawy, wcześniej użyłam gazy. Widać dużą różnicę. Ma już prawie taki piękny kolor jak pani nalewka. Serdecznie pozdrawiam

      Usuń
  15. Nalęwkę robię już 3 rok z własnych winogron .Bardzo smaczna nalewka.

    OdpowiedzUsuń
  16. Czy mogę uzyskać klarowną nalewkę z soku winogron jasnych uzyskanego poprzez wyciskanie wyciskarką wolnobrotową po dodaniu cukru i alkoholu? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam, cukier nie chce sie rozpuscic pomimo potrzasania słojem, osadza sie na dnie i nic go nie „rusza”. Juz tak 3 dni i co teraz? Chyba do wyrzucenia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Broń Boże wyrzucać. Zalać alkoholem. Potem się rozpuści.

      Usuń
  18. Witam. Nie mam wódki tylko sam spirytus. Jakie wtedy będą proporcje spirytusu i wody?

    OdpowiedzUsuń
  19. Nalewka i wino z winogron to mój coroczny "must have". Powstaje obowiązkowo co roku i butelki opróżnione zostają bardzo szybko :) Ja zazwyczaj jednak odrobinę zmniejszam ilość cukru :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super🙂Też zmniejszam ilość cukru jak mam bardzo słodkie owoce.

      Usuń
  20. Słój musi być zakręcony?

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarz.
Zrobiłaś/eś jakieś danie z przepisu z mojego bloga? Zrób zdjęcie i przyślij do mnie, a umieszczę je w Galerii Czytelników!