10 grudnia 2023

Staropolskie ciasto z orzechami

 Mamy sporo własnych orzechów włoskich, dlatego też bardzo lubię ciasta z orzechami. Przepis na tego orzechowca znalazła moja siostra, a ja mam go od niej. Ciasto bardzo przypadło do gustu i sama go piekę, może nawet pokuszę się o zrobienie go na zbliżające się Święta. 

Składniki (blaszka 32x20):

Kruche ciasto:

  • 200 g masła / margaryny
  • 2 żółtka
  • 20 dag mąki pszennej
  • 2 łyżki zimnej wody

Warstwa orzechowa:

  • 30 dag mielonych orzechów włoskich
  • 20 dag cukru pudru
  • 6 jajek
  • 2 białka
  • 1 łyżka tartej bułki
  • 1 niepełna szklanka rodzynek - można pominąć

Sposób przygotowania:

1. Składniki na kruche ciasto zagnieść, podzielić na dwie części (wielkości 2/3 i 1/3), większą część wyłożyć na blaszkę. 

2. Żółtka utrzeć z cukrem pudrem, dodać zmielone orzechy. Białka ubić, dodać do masy orzechowej, a na koniec dodać bułkę tartą i rodzynki, delikatnie wymieszać. 

3. Masę orzechową wyłożyć na wyłożony wcześniej spód. Drugą część kruchego ciasta rowałkować, wyłożyć na orzechy, lekko docisnąć. 

4. Piec w 180*C przez około 40 minut. 

Smacznego!!!

4 komentarze:

  1. Ślinka cieknie na sam widok, ale muszę przyznać że pierwszy raz się z tym ciastem spotykam :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W naszym regionie jest dość popularne. Często robi się go również bez rodzynek.

      Usuń
  2. Podkradam przepis bo mam mnóstwo orzechów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, z pewnością będzie ci smakować, jeśli lubisz orzechy.

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarz.
Zrobiłaś/eś jakieś danie z przepisu z mojego bloga? Zrób zdjęcie i przyślij do mnie, a umieszczę je w Galerii Czytelników!