14 grudnia 2012

Kapusta wigilijna

Typowe danie serwowane na Wigilię w moim domu. Taką kapustę robiła moja babcia, mama, a teraz ja. Dodatek grochu, fasoli czy nawet soczewicy do kapusty symbolizuje płodność. Dlatego też to danie ma swoje bardzo ważne miejsce podczas wieczerzy wigilijnej. Oczywiście taka kapusta jest ciężkostrawna, ale aby tradycji stało się zadość, powinna pojawić się na naszych talerzach w rozsądnych ilościach. Jest bardzo prosta w przygotowaniu więc zapraszam :)


Składniki:

2 kg kapusty kiszonej
2 cebule
1-2 szklanki grochu lub dowolnej fasoli, np. perłowej - akurat robiłam z fasolką
garść suszonych grzybów
sól
kminek
majeranek
ziele angielskie
liść laurowy
zasmażka (mąka + olej lub smalec) - można pominąć

Sposób przygotowania:

1. Groch (lub fasolę) zalewamy wodą i odstawiamy na noc. Następnego dnia odrobinę solimy, dodajemy suszone grzyby i gotujemy do miękkości.
2. Kapustę kiszoną zalewamy wodą, mieszamy i odcedzamy. Zalewamy świeżą wodą, gotujemy, znów odlewamy wodę i jeszcze raz zalewamy świeżą wodą. Czynność należy powtórzyć, jeśli kapusta jest nadal za kwaśna.
3. Cebulę siekamy, rumienimy na patelni, a następnie dodajemy do kapusty. Dodajemy również sól, liść laurowy i kilka ziarenek ziela angielskiego. Gotujemy.
4. Kiedy kapusta będzie lekko miękkawa, dodajemy niej ugotowany groch z grzybami. Dodajemy też kminku. Całość gotujemy do miękkości.
5. Jeśli chcecie, można zrobić zasmażkę, dodajemy ją do kapusty i mieszamy. Doprawiamy majerankiem i ewentualnie solą i pieprzem.
6. Kapustę podajemy z chlebem, ziemniakami czy też rybą. U mnie w domu podawaliśmy też do kapusty olej lniany. Czasem pod koniec robienia kapusty wlewam do niej około 1/3 szklanki oleju lnianego i mieszam. 

Smacznego!!!


9 komentarzy:

  1. o tak to jedno z moich ulubionych dań wigilijnych:) do tego obowiązkowo dużo oleju:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za dodanie przepisu do akcji. Jeśli mam go umieścić, to słowo "smalec' musi zniknąć! Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie proszę usunąć mój wpis. Pozdrawiam

      Usuń
  3. Oczywiście w tym roku to danie będzie gościć i na moim stole :)

    OdpowiedzUsuń
  4. U mnie też kapusta z grochem to potrawa obowiązkowa na Wigilię z tą różnicą, że kapustę z grzybami i groch gotuję osobno i na stół też podaję osobno kapustę z grzybami i groch w miarę możliwości ugotowany na " sypko " :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Robisz dokładnie kapustę jak ja, bo dajesz i grzybki i groch :-) przeglądałam blogi i wiele osób robi kapustę albo z grochem albo z grzybami, ja łącze oba składniki i smakuje wybornie :-) pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak właśnie robi się w moim rodzinnym domu. Dlatego i ja też tak robię :)

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarz.
Zrobiłaś/eś jakieś danie z przepisu z mojego bloga? Zrób zdjęcie i przyślij do mnie, a umieszczę je w Galerii Czytelników!