20 kwietnia 2024

Proziaki - podkarpackie bułeczki z patelni

 Już dawno miałam je w planach przygotować, ale jakoś nie było okazji. Przygotowałam na urodziny córki. Rozeszły się jak przysłowiowe świeże bułeczki. Do proziaków podałam domowy smalczyk i masełko czosnkowo-ziołowe, a córka zajadała je maczane w domowym sosie czosnkowym. Jak kto lubi🙂 Świetnie też smakują z masłem i dżemem.

A skąd ta nazwa? Nazwa "proziaki" pochodzi od prozy, bo tak na Podkarpaciu nazywano niegdyś sodę oczyszczoną. Pochodzą z naszej podkarpackiej kuchni, a pierwsze wzmianki o nich pojawiły się już w XIX wieku. 

Smak proziaków pamiętam jeszcze z dzieciństwa, bo specjalizował się w nich mój tata. Nie jest więc to dla mnie żadna nowość, tylko taki powrót do przeszłości. 

Bardzo polecam, szczególnie na spotkania rodzinne i towarzyskie. Zawsze cieszą się popularnością, a ich przygotowanie jest banalnie proste. 

Składniki: 

  • 400 g kefiru / maślanki 
  • 520-550 g mąki pszennej - ile ciasto zabierze 
  • 1 płaska łyżeczka soli 
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • 1 łyżeczka cukru

Sposób przygotowania: 

1. Wszystkie składniki umieścić w misce i wyrobić ciasto ręcznie. W razie potrzeby podsypać mąką, bo jej ilość będzie uzależniona od gęstości samego kefiru czy maślanka oraz suchości mąki.

2. Blat podsypać mąką, rozwałkować ciasto na grubość 1 cm, szklanką lub foremką w kształcie kółka wycinać bułeczki. 

3. Na suchej rozgrzanej patelni na małym ogniu smażyć bułeczki przez 3-4 minuty odwracając co jakiś czas. 

4. Podawać z masełkiem czosnkowym, domowym smalczykiem, sosem czosnkowym, dżemem - jak kto lubi. Będą też idealne jako dodatek do sałatki. 

Smacznego!

 

7 komentarzy:

  1. U nas w Małopolsce, w moich stronach na sodę mawiało się brołza i były to brołzioki. Piekę je na żeliwnych krążkach, które kładę na palnikach gazowych, można je kupić, dają posmak dawnej blachy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Babcia czasami kroiła je w paski, przelewała wrzątkiem, polewała zrumienionym masłem i posypywała cukrem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie jedzenie zawsze przywołuje wspomnienia...

      Usuń
    2. A w moim rodzinnym domu piekło się na.kuchni kaflowej i zajadało że świeżym domowym masłem .Były pyszne !

      Usuń
    3. Ja często robię na słodko i słono.pycha z masełkiem.

      Usuń
  3. Pyszności z masełkiem

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarz.
Zrobiłaś/eś jakieś danie z przepisu z mojego bloga? Zrób zdjęcie i przyślij do mnie, a umieszczę je w Galerii Czytelników!