18 lipca 2013

Syrop miętowy

Widzę w statystykach, że obecnie to przetwory są najpopularniejsze na blogu :) Więc dlatego zapraszam Was na fajny syrop. W gazetce Przyślij przepis. Przetwory i nalewki (nr 6/2013) znalazłam ten przepis na wykorzystanie mięty. Syrop można rozcieńczać z wodą lub dodać do herbatki, by uzyskać miętowy aromat. Ja przelewam jedną buteleczkę do dzbanka, uzupełniam wodą mineralną i dodaję kilka plasterków cytryny. Wychodzi pyszny orzeźwiający napój na upały. Polecam!


Składniki:

ok. 30 gałązek mięty
50 dag cukru
2 dag kwasku cytrynowego (dałam trochę mniej) - zamiast kwasku można dodać sok z cytryny
2 litry wody

Sposób przygotowania:

1. Wodę zagotowujemy z cukrem i kwaskiem cytrynowym.
2. Miętę starannie myjemy.
3. Do gorącego syropu wkładamy gałązki mięty i odstawiamy na ok. 24 godziny.
4. Wyjmujemy miętę, syrop przecedzamy i zagotowujemy.
5. Gorący syrop przelewamy do słoiczków lub butelek i od razu zakręcamy. Nie pasteryzujemy.

Smacznego!!!

59 komentarzy:

  1. Witam. Chciałabym sie dowiedzieć ile ma być mięty ? Nie bardzo rozumiem co znaczy 30 gałązek ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 30 gałązek to 30 gałązek :) U mnie gałązki były dość duże, miały jakieś 30 cm długości. No i oczywiście to musi być gałązka z liśćmi :) Polecam np. to zdjęcie: http://pl.freepik.com/darmowe-zdjecie/ga%C5%82%C4%85zka-mi%C4%99ty_638005.htm

      Usuń
  2. Bardzo fajny pomysł, wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Super pomysł :) Do wypróbowania :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Moja mama też zrobiła ostatnio syrop miętowy. Jest pyszny, delikatny w smaku i rewelacyjnie smakuje z wodą gazowaną. Myślałam żeby zimą go wykorzystać do mojito jeżeli nie będę miała świeżej mięty.

    withlovetocook.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Super przepis na syrop, zrobię na pewno ;) !

    OdpowiedzUsuń
  6. czad! Jak to mozliwe, że wcześniej takiego nie robiłam??! ;) A tak uwielbiam mietę w każdej postaci :)

    OdpowiedzUsuń
  7. fajny dodatek do deserów,albo do wody na te nasze upały,

    OdpowiedzUsuń
  8. Robię go identycznie, a przepis dostałam od koleżanki ;) Świetnie smakuje z wodą lub herbatą :)

    OdpowiedzUsuń
  9. mam pytanko odnośnie punktu 1. Pisze pani Aniu, żeby zagotować wodę z cukrem lub kwaskiem, a w przepisie jest 50dag cukru i 2dag kwasku/soku; nie wiem czy ja źle rozumuję czy wkradła się literówka, bo na pierwszy rzut wydaje mi się, że powinno być "zagotować wodę z cukrem i kwaskiem" chyba, że tego kwasku można w ogóle nie dawać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za zwrócenie uwagi. Wodę gotujemy oczywiście z cukrem i kwaskiem:)

      Usuń
  10. aaa jeszcze jedno pytanko: odstawiamy miętę na 25godziny czy 2,5? przepraszam, że się czepiam :) mam nadzieję, że Pani nie urażę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A miętę odstawiamy na ok. 24 godziny. No cóż, na klawiaturze "4" jest obok "5", stąd ten błąd :) W każdym razie dziękuję za zwrócenie uwagi :) Pozdrawiam!

      Usuń
  11. Dziękuję!!! :) Już wszystko wiem! :))))))

    Pozdrawiam gorąco!!!

    OdpowiedzUsuń
  12. Pani Aniu kochana!
    (to jeszcze raz ja - ta od pytań) :)
    A czy robiła Pani może sok z żurawiny?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, niestety jeszcze nigdy nie robiłam przetworów z żurawiny...

      Usuń
  13. Spotkałem się na forach z opcją słodzenia dopiero na końcu przepisu. Podobno smakowo nie ma różnicy, ale róznicę robi filtracja syropu z cukrem, dlatego często poleca się cukier dodać do wywaru dopiero po filtracji- przed samym rozlaniem do butelek.

    OdpowiedzUsuń
  14. A ja chcialam zapytać jak dlugo i w jakich warunkach moz a taki syrop przechowywac bez pasteryzowania. Dziekuje z gory za odp.

    OdpowiedzUsuń
  15. Pani Aniu mam pytanie do tych gałązek:-) Czy to ma byc 30 takich wyrwanych z ziemi czy 30 tych mniejszych poobrywanych z dużej łodygi?? I czy to niedobrze że na łodydze są już kwiaty? Trzeba je poobrywac??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1 gałązka to taka wyrwana z ziemi - wtedy syrop jest bardziej aromatyczny. Co do kwiatków to nie mam pojęcia szczerze mówiąc, może warto się ich pozbyć.

      Usuń
    2. Jeśli chodzi o używanie ziół, nie ważne jakich, to do celów spożywczych zawsze należy uszczyknąć (lub odciąć) rozwijające się kwiaty. Nie powinno się dopuszczać do zawiązywania kwiatów, gdyż wówczas roślina skupia się na kwitnieniu, a nie na produkcji liści, z których korzystamy. Takie liście z kwitnących gałązek mogą być mniej zdrowe w takim sensie, że szybciej gniją, ale też mają mniej smaku, bo roślina idzie w wytwarzanie "nektaru" w kwiatach i nie gromadzi już tyle aromatu w liściach.

      Pozdrawiam
      Hania z Poznania

      Usuń
    3. No i się wyjaśniło. Dziękuję bardzo za komentarz i pozdrawiam :)

      Usuń
  16. Super przepis.Chciałabym się tylko dowiedzieć, czy zamiast kwasku cytrynowego można dać kwasku mlekowego i ile , żeby nie popsuło smaku pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy w swojej kuchni nie używałam kwasku mlekowego więc nie pomogę odpowiedzieć na to pytanie.

      Usuń
    2. dziękuję miłego dnia:)

      Usuń
  17. to pasteryzować czy nie(piszesz żeby nie,a sama pasteryzujesz)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdzie nie piszę, że pasteryzuję.
      Syropu nie trzeba pasteryzować.

      Usuń
  18. chętnie bym zrobiła taki syrop, ale jednak podaje Pani sprzeczne informacje. w przepisie nie ma mowy o pasteryzacji a 3 sierpnia pisze Pani: ,,Nie mam pojęcia, pakuję syrop w buteleczki i zawsze pasteryzuję.'' natomiast 13 października już Pani temu zaprzecza: ,,Nigdzie nie piszę, że pasteryzuję.''. to jak to jest w końcu? :( coś Pani kręci :(

    OdpowiedzUsuń
  19. Witam, czy można dodać sok z limonki i skórkę z niej, żeby syrop był bardziej miętowo limonkowy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze można spróbować...
      Nigdy nie dodawałam skórki z owoców do tego syropu tak więc nie wiem jak to się zachowa.

      Usuń
  20. zrobiłam 4 porcje z 4 rodzajów mięty.coś wspaniałego na upał,chwali cała rodzina.maria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, cieszę się, że wszystkim przypadł syrop do gustu :P

      Usuń
  21. A jeśli dodaję sok z cytryny zamiast kawsku to ile? I czy również w tym samym momencie (co kwasek) i z tym sokiem gotuję? Czy jeśli dodaję sok z cytryny to dopiero po gotowaniu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, sok z cytryny dajemy w tym samym momencie co kwasek. Wyciskamy 1 cytrynę.

      Usuń
  22. Witam. Czy ten cały wywar z mięty gotujemy pod przykryciem?

    OdpowiedzUsuń
  23. Chciała bym podziękować bo z tego przepisu dwa lata temu zrobiłam syrop miętowy .Postawiłam w spiżarni i tak se stał zapomniany w tym roku postanowiłam spróbować szok PYCHA wszystkim bardzo smakował zniknął w mgnienia oka i żałuje ze w tym roku nie zrobiłam.Jeszcze raz dziękuje i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja bardzo dziekuje, ze skorzystala Pani z przepisu z mojego bloga. Pozdrawiam

      Usuń
  24. Pyszny i gaszący pragnienie syrop. Dziękuję za przepis.

    OdpowiedzUsuń
  25. Hallo pani Aniu robię syrop już od roku. Ale staram się przed kwitnięciem mięty bo ten aromat później ucieka do kwiatu. A jak się obcina to nie zakwitnie. Moim wielbicielem Syropu jest 10 letni wnuk. Z czego się bardzo cieszę...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. U mnie moje dzieci też uwielbiają ten syrop. Mój syn jeszcze przepada za syropem z kwiatów dzisiego bzu i pyta, czy w piwnicy jest jeszcze "sok kwiatuszkowy"🙂

      Usuń
  26. Czy ta mięta w tym syropie ma stać na szafce czy w lodówce?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie stoi na blacie kuchennym. Nie trzeba trzymać w lodówce.

      Usuń
  27. Witam.. dziękuję bardzo za cudowny przepis.. robię już czwarta porcje, moi domownicy zachwyceni 🥰

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo proszę 😉
      U nas niestety mięta wyginęła i w tym roku nie robię 😔

      Usuń
  28. Witam, zrobiłam syrop w tamtym tygodniu dokładnie wg przepisu a dzisiaj w każdym słoiczku zauważyłam na wierzchu coś jakby taką mętną "galaretkę". Co to może być? Słoiczki miałam wyparzone, zakrętki również.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam pojęcia? Może niedokładnie umytą mięta? A być może to nic złego, proponuje otworzyć i sprawdzić.

      Usuń
  29. Zrobiłam w tym roku pierwszy raz syrop z miety ale nie za bardzo czuć w smaku mięte czy coś zrobiłam nie tak a może są jakieś sposoby aby ten smak miety wyostrzyc

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Może to kwestia gatunku mięty. Używam mięty pieprzowej, bo charakteryzuje się bardzo silnym, orzeźwiającym, mentolowym zapachem. Mamy też miętę zieloną, która już nie jest aż tak aromatyczna, jest bardziej łagodna. Można też zwiększyć ilość mięty dla jeszcze mocniejszego efektu. Pozdrawiam.

      Usuń
  30. Wlanie gorącego syropu do buteleczek czy słoikow, przewrócenie ich do góry dnem w celu lepszego zamknięcia ( lub nie), otulenie kocem i pozostawienie do wystygnięcia to też pasteryzacja

    OdpowiedzUsuń
  31. Witam, czy można przygotować syrop z mięty bez cytryny/kwasku cytrynowego?

    OdpowiedzUsuń
  32. Prośba o pomoc, zrobiłam syrib i pojawił mi się w butelkach biały korzych czy znaczy to że jest zepsuty

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, ale wydaje mi się, że to niestety może być pleśń...

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarz.
Zrobiłaś/eś jakieś danie z przepisu z mojego bloga? Zrób zdjęcie i przyślij do mnie, a umieszczę je w Galerii Czytelników!