23 maja 2014

Ciasto Oczy Carycy

To chyba najpyszniejsze ciasto jakie do tej pory robiłam. Urzeka nie tylko swoim smakiem, ale i wyglądem. I wcale nie jest tak pracochłonne, na jakie wygląda.


Składniki:

Ciasto jasne:
6 białek
1,5 szklanki cukru
1 szklanka mąki ziemniaczanej
1 łyżka octu
1/2 szklanki oleju rzepakowego
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia

Ciasto ciemne:
6 żółtek
2 całe jajka
6 łyżek cukru
4 łyżki mąki pszennej
1 łyżeczka proszku do pieczenia
2 łyżki kakao
1/3 szklanki oleju rzepakowego

Krem:
1 i 2/3 szklanki mleka
1 budyń waniliowy / śmietankowy
2 łyżki cukru
1 cukier waniliowy
1 kostka miękkiej margaryny

Galaretka:
2 galaretki (u mnie wiśniowe)
2 łyżki cukru
1/2 litra wody

Napar kawowy:
1 łyżka kawy rozpuszczalnej
1 łyżka cukru
1 szklanka wody (można dodać alkoholu amaretto)

+ okrągłe biszkopty
+ polewa


Sposób wykonania:

1. Ciasto jasne: białka ubić na sztywno, stopniowo dodawać cukier. Ubijać, aż cukier się rozpuści. Następnie delikatnie mieszając, dodać ocet, olej, proszek i mąkę.
2. Ciasto ciemne: żółtka i cale jajka utrzeć z cukrem na puch, delikatnie mieszając dodać olej, mąkę, proszek i kakao.
3. Formę (24x36cm) wyłożyć papierem, a potem na przemian wykładać ciasto raz ciemne, raz jasne i delikatnie zamieszać widelcem. Piec w 180 st. C przez 35-40 minut. Po wystudzeniu przekroić na dwa blaty.
4. Krem: Szklankę mleka zagotować z cukrami, a resztę mleka wymieszać z budyniem. Na gotujące się mleko wlać budyń. Po zagotowaniu ostudzić. Margarynę utrzeć na puch, stopniowo dodawać zimny budyń.
5. Galaretki: Wodę zagotować, dodać cukier, a potem galaretki. Odstawić do lekkiego stężenia.
6. Napar: Z podanych składników zrobić napar i wystudzić.
7. Przełożyć ciasto (od dołu)
1 blat ciasta (można lekko nasączyć zimnym naparem z herbaty)
połowa kremu
okrągłe biszkopty nasączone w naparze kawowym
tężąca galaretka (odstawić całość do stężenia, a potem kładziemy pozostałe warstwy)
reszta kremu
blat ciasta
dowolna polewa (u mnie kakaowa)
8. Ciasto schłodzić przez kilka godzin w lodówce.

Smacznego!!!

36 komentarzy:

  1. zawsze mnie zachwyca i smakiem i wyglądem, cudo ! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ładnie wygląda i zapewne jest bardzo smaczne.
    Pozdrawiam.
    http://wkuchniumoniki.blogspot.co.uk/

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne ciasto. Planuję zrobić je w formie tortu. Proszę mi powiedzieć, czym mogę zastąpić napar kawowy, bo moje dzieci nie lubią posmaku kawy w ciastach?
    Pozdrawiam,
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zastąpiłabym napar kawowy mocnym naparem z herbaty z odrobiną cukru :)

      Usuń
  4. rewelacyjnie się prezentuje nic tylko siadać i wcinać:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Też robiłam to ciasto, jest naprawdę pyszne

    OdpowiedzUsuń
  6. To ciasto znam już od dawna, smakuje mojej rodzinie i piekę go na większe uroczystości.
    Polecam, choć nie wiem, dlaczego, ale zawsze uważam, że jest w nim za mało masy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masy jest wystarczająco jak na nasz gust. Nie lubimy zbyt masiastych ciast... Kwestia smaku :)

      Usuń
  7. Fenomenalnie wygląda! Muszę je zrobić!:) A tymczasem porywam kawałek:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Interesujaca nazwa... Ciekawe, skad sie wziela?
    :)

    Jest mi bardzo milo, ze bierzesz udzial w mamowej akcji na Mikserze.
    Kasia
    www.lejdi-of-the-house.bloog.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam pojęcia skąd ta nazwa - jedno jest pewne - ciasto jest rewelacyjne!

      Usuń
  9. Pracochłonne , ale wspaniałe!!

    OdpowiedzUsuń
  10. a ja właśnie dosłownie przed chwilą przepisałam je ale z innej strony... i tak patrzę, że są w nim małe różnice i nie wiem teraz na który przepis patrzeć... :/

    OdpowiedzUsuń
  11. rewelacja! ciasto urzekło mnie wyglądem no i zrobiłam:) smakuje jeszcze lepiej jak wygląda! Polecam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie! Cieszę się, że ciasto smakuje. Zapraszam ze zdjęciem do Galerii Czytelników :)
      Pozdrawiam

      Usuń
  12. Ciasto wygladą obłędnie napewno tak samo smakuje . Będzie na moim stole przy najblizszej okazji.

    OdpowiedzUsuń
  13. Robiłam to ciasto pięknie wygląda i obłednie smakuje.Aniu twój blog jest rewelacyjny już nie raz z niego korzystałam.Pozdrawaiam z Kielc :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Super.pracy dużo ale efekt zaskakuje��

    OdpowiedzUsuń
  15. Dla mnie białe ciasto jest za twarde i suche

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nasączam lekko biszkopty zimnym naparem z herbaty (jak w punkcie 7)

      Usuń
  16. łłłłłe masa zważona 2 razy.....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cóż, nawet najlepszym się zdarza. To z pewnością nie wina przepisu, ale brak umiejętności lub pośpiech w przygotowaniu najzwyklejszej masy budyniowej...

      Usuń
  17. Teresa: Ciasto pyszne, robiłam jeż parę razy. Nie daję polewy(raz dałam)bo psuje smak i zakrywa przepiękny wzór, który powstaje po zamieszaniu widelcem. Galaretkę daję cytrynową, bo wygląda apetyczniej niż czerwona (czasami widywałam też zieloną. Ogólnie PYCHA, gorąco polecam.

    OdpowiedzUsuń
  18. ciasto rewelacja.
    Do masy budyniowej lepiej dodać masło.Ja zawsze wkładam kawałki masła do gorącego budyniu i energicznie mieszam łyżką nigdy się nie waży i jest super szybko.

    OdpowiedzUsuń
  19. Prosze o pomoc ! Dlaczego podczas pieczenia robia mi sie warstwy ???pomiedzy gorna I dolna czescia ciasta robi sie pusto ! Jakby ciasto sie napompowalo. Po upieczeniu gora sie zapada zasycha I odpada od reszty ciasta. Wyglada to tak jakby biale ciasto za szybko roslo. Co robic ?!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, absolutnie nie mam pojęcia dlaczego ciasto Ci się rozwarstwia... Piekłam je wiele razy i jeszcze nic podobnego mi się nie przytrafiło. Nic tu nie doradzę, bo i sama nigdy tego problemu nie miałam.

      Usuń
  20. Czy kolejnosc dodawania skladnikow jest dowolna?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tzn których składników? Jeśli chodzi o wykładanie na przemian ciasta ciemnego i jasnego na blachę to kolejność dowolna, a reszta jest wyjaśniona w opisie przygotowania.

      Usuń
  21. właśnie piekę mam nadzieję że wyjdzie

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie przepadam za tą masą, dlatego zastapie ją ubitą śmietaną, myślę, że będzie pyszne ��

    OdpowiedzUsuń
  23. Witam. Czy na przemian to znaczy, ze piwrwsze dajemy jasne ciasto a pozniej ciemne na nie wylewamy. Czy mozna dawac kupkami raz iale obok ciemne i tak na zmiane?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta druga opcja czyli lyzka dajemy obok siebie raz ciemne a raz jasne ciasto.

      Usuń
  24. Świetne ciacho i bardzooo wysokie.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarz.
Zrobiłaś/eś jakieś danie z przepisu z mojego bloga? Zrób zdjęcie i przyślij do mnie, a umieszczę je w Galerii Czytelników!